Monday, July 2, 2007

الله يكون فى عون اللبان


كنت راكبة انهارده الاتوبيس - اصل انا بنت مواطن على اده لا عنده عربية ولا يحزنون المهم - ولقيت بنت طلعت ووفقت ادامى ومشغله مكن 4000 حصان فى بوقها ( فمها ) وشغاله ندغ فى اللبانة , انا كنت حاسة ان اللبانة بتقولها ارحمينى ارمينى انا تعبت , لكن بوقها متعبش , ده مكن المصانع بيتعب ويهنج لكن دى ماشاء الله اللهم لا حسد على بوقها شغــال 2400 ساعـــة فى الــــ24 ساعة , وانا طبعا ً اعده مـتـنحه لــها مستنيه اشوفها تريح بوقها لكن ابدا شكلها حالفة ميت يمين انها متريحش خالص ولا حتى ثانية , حتى بتكلم الناس وهى بتندغ اللبانة كلمة وتكمل ندغ , بجد انا اشمأزيت من المنظر ده , انا مبقولش ان ندغ اللبان حرام ولا وحش لكن ليه برضو اسلوب فى ندغه , بحيث ان الناس متشوفنيش أوتلاحظنى وانا بندغ يعنى , وانا اصلا مش بحبذ ان البنت تمشى تندغ لبان فى الشارع وتتشدق باللبانة.



اما بالنسبة بقى للشباب الصاعد ابناء المستقبل فبرضو وللاسف بيندغوا اللبان وان كان مش زى البنت اللى انا شوفتها دى بس اسمه بيندغ لبان وعامل زى البنت كده بيبقى شكله مش حلو خالص وانا عن نفسى مش بحترم الشاب اللى بيندغ لبان بس هو ممكن لو عاوز يندغ لبان يندغه كده بشكل مش واضح وعلى خفيف عشان محدش يزعل بس .



انا بجد بوقى وجعنى من البنت اللى انا شوفتها فى الاتوبيس دى كان شكلها صعب اوى وهى بتندغ اللبانه بجد ربنا يدى الصحة للبان اللى بيفتروا عليه الناس ومش بيحسوا بالامه وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظااااااااااااااااالم ( اللبانة اللغلبانه ) احب اعرف بقى رايكم فى اللبان وطريقة ندغه وايه رايكم فى الناس وهى بتندغ اللبان ؟ مستنياكم

12 comments:

مشربية said...

اولا : الف مليون مبروك علي البلوج اننا عارف انها جاية متاخرة و دة عرفتة من المواضيع القديمة :)اللي في باقي البلوج
ثانيا : العملية مش ندغ بس لا دة ممكن تلاقي بلالين بتفرقع و تطرقع و كل حاجة بتحصل في البان
الف شكر يا علياء علي الموضوع و الف مبروك تاني مرة

nohamy said...

فيه ناس كويسة و ناس شريرة
عادي مش كل كل

Unknown said...

انا معاكى علياء فية بنات بتندغ لبان بشكل مستفز ومقرف وببقى نفسى كدة اديها بالقلم بس بمسك نفسى والمصيبة بقى لما يبقى ولد او راجل كبير كنت اسمع زمان ان كان اكبر عيب ان البنت تمدغ لبانة او قدام مامتها او اى ست كبيرة دلوقتى الامور اختلفت والادب راح للاسف

aliaa said...

محمد
الله يبارك فيك وعلى رايك ان الندغ مش ندغ بس ده فيه كمان طراقيع وفى الحالة دى بقى اول ماتعمل اللبانة بلونة واحده يروح لازقها فى وشها ويخلص
والف شكر على ردك

aliaa said...

محمد التهامى
انا سعيده بردك على مدونتى واكيد طبعا فى ناس كويسة وناسو حشه لكن الواحد بيتكلم من اللى بيشوفه ونفسى الناس تتعدل شويه

aliaa said...

ايه يا اجمل صديقه بجد
وانا بوافقك فى كلامك ان زماااااااااان وادينى قولت زمان زى مابيقولوا كان زمان وجبر يعنى كان الاحترام زمان دلوقتى الاحترام قل خلاص وجايز يكون فى طريقه للانقراض

مدونة كسبان said...

اللبان
وماله لما تيجى على اللبان
تاكل لبان من هنا لبكره
لكن
لكن بلاش تاكل لبان دكر
ان كان لبان هارتى ولا تشيكلس اوكى

على فكره انا واحد من الناس ممكن أطلع زهقى فى اللبان بس مش بالطريقة اللى بتتكلمى عليها

اسكندراني اوي said...

هو ممكن يكون في سبب لندغها اللبان باشكل ده يمكن حد مفهمها ان اللبانه حتخلص
لكن الحقيقه هي ما بتخلصش
ههههههههههههههه
طبعا منظر منتقد وعيب ويمكن نقول عليه اباحه كمان

من ناحيه الشباب اللي بيندغو لبان برضه مش عيب ولا حرام بس يكون بادب
انا احيانا بندغ لبان لان طبيعه شغلي بيبقى فيها انفعالات فبدل ما اجز على سناني اندغ مستيكه
لكن مش بالمنظر المقزز اللي بتحكي عليه ده

اسف للاطاله

وتحياتي

aliaa said...

كسبان
شكرا على ردك
خليها تاكل لبان براحتها بس براحة شوية عليها مش اوى كده
انا حسيت انى بوقى وجعنى والله من منظر البنت دى

aliaa said...

اسكندرانى اوى
فعلا ممكن يكون ده برضو سبب لاكلها للبانة بالطريقة دى
وبالنسبة للشباب فانا لما كنت ماشية على الكورنيش لقيتلك واحد بياكل اللبانة ومش عارفة بيعمل بوقه ازاى عشان تطرقع كان نفسى اخده لقطة حلوة
بجد حاجة تجنن
وسعيدة بردك يا اسكندرانى وخليها زيارة دايمة بقى

اسكندراني اوي said...

ان شاء الله دايمه
والله في شباب بيندغو بشكل فعلا مقزز للغايه

ربنا يهديهم

اسكندراني اوي said...

نست اشكرك على تشريفك للبلوج عندي

وخليها زياره دايمه بقى