Monday, June 25, 2007

كلمات عقلانية

ان كنت غنيا ً فلما لا ترزق كل الناس يوما ً واحدا ً ؟


وان كنت قويا ً فلما استحكمت منك شهوتك ؟


فأنت أيها الانسان : تــُؤلِمـُـك بقــّـــه وتـُـنـتِـنـُـك عـَـرقه وتــُميتــُك شـَــرقه


فاتقى اللـــــــــه


جاءت هذه الكلمات على لسان شيخنا الجليل الدكتور عمر عبد الكافى حين كنت اشاهد برنامجى المفضل لى " الاحاديث القدسية " فهو شيخ ودكتور كبير اعزه واكن له كل الاحترام - واتمنى ان يجمعنى الله به يوما ً لانهل من علمه الذى لااملك منه سوى القشور - وعندما سمعت منه هذه الكلمات قررت ان انقلها لكم قرائى الكرام لكى تعرفوا ما نحن فيه من جهل فلم نفكر يوما ً فى هذه الكلمات خاصة من يرى ان الله اعطاه هو ولم يعط غيره ولن يعطيه لانه يجهل معنى هذه الكلمات فإن كان غنياً لا ينافسه احد فيما يملك فلما لا يعطى كل فقراء العالم يوما ًواحدا؟ً ان كان يملك فعلا ً, وان كان القوى يرى نفسه قويا ً وقادراً على ان يهشم كل من يقف فى طريقه فلما استحكمت منه شهوته ؟ فيجرى وراء هذه وتلك ليشبع رغبته ويضحك عليه الشيطان ليقع فى الخطأ فان كان فعلا قويا فلما يذله الشيطان هكذا ؟
فنحن فى حاجة لنفكر فى هذه الكلمات ملياً ونتأمل معانيها فلا احد يملك سوى الله عز وجل ولأننا هجرنا القرآن والسنة فنسينا قدرة الله وفضله علينا وظننا ان ما نملك من نعم هى من عندنا وليس من عندالله فان كانت هذه النعم التى نملكها كالنظر والمشى والحركة وكل شئ من عندنا فلما يوجد المكفوفين ؟ فيكفى ان يكون هذا دليلا ً على اننا لانملك شيئاً وكفانا غروراً وتكبراًوتجبراً فى الارض ولننظر لهؤلاء المكفوفين بعين الرحمة ولنساعدهم هم وغيرهم ممن فى حاجة إلينا بالرغم من انهم ليسوافى حاجة إلينا ولكن نحن الذين فى حاجة إليهم لانهم هم الذين سيدخلوننا الجنة ويزيدون من حسناتنا لاننا ساعدناهم واخذنا بيدهم فكروا قليلاً لبضع دقائق فيما اقول

11 comments:

yasmina said...

بوست حلو
وشكرا على نقل الكلمات

ويا ر بنتقي الله في كل ما نعمل

aliaa said...

انا سعيدة جدا استاذة ياسمين انك لبيتى الدعوةو زرتى مدونتى
شكرا لردك

nohamy said...

كلماتك جميلة و مفيدة

nohamy said...

شكر على نقل كلماتك المفيدة

aliaa said...

محمد
انا بنقل هذه الكلمات لنفكر فيها سويا ً لاننا فعلا محتاجين نفكر بعقل شوية لان الدنيا شغلتنا اوى مع انها فانية
شكرا لردك يا محمد
كلامك بسيط وصغير لكنه عندى كبير يكفينى انك لبيت الدعوة

Unknown said...

انها لا تعمى العيون ولكن تعمى القلوب التى فى الصدور

بوست هايل ربنا يوفققك

مدونة كسبان said...

كلام جميل اوى على فكره

بصراحة التكبر ده مرض
ربنا يشفى أصحابه يارب

ده الإنسان منا عامل زى الورقة
يعنى شوية هوا بالسلامه
هنتكبر على ايه
وهنتكبر على مين
وهنتكبر ليه

الله أكبر

ملوحظة
على فكرة انا عملت لوجو جديد للمدونة بتاعتى
ياريت تزورى المدونة وتوقلى لى رأيك فى اللوجو الجديد
ولو عجبك ياريت تحطيه بدل اللوجو القديم
ولكى كل الشكر

محمد حمدي said...

بجد بوست هايل جدا

سؤال بعيدا عن البوست ..

انتى ازاى كتبتى جمله

ان الدنيا يوم لك ويوم عليك فأفعل ما شئت فكما تدين تدان
إن كنت حرا ً حرية بلا حدود فتفعل ماتشاء بدون حياء وتقول ماتريد بدون دليل فأذهب لارض الفجور والاقاويل

الى فى البوكس بتاع الكومنت ؟ ياريت تبعتيلى الشرح على ايميلى
mohamedhamdyonline@gmail.com

او على المدونه لو مش بتحبى تبعتى ايميلات

شكرا ليكى

aliaa said...

كسبان
انا سعيده جدا بردك
وعلى فكرة فيه ناس كتير من النوع اللى فاكرين نفسهم مفيش زيهم ولا هيبقى فيه كمان
وانا شوفت اللوجو وبعتلك راى عالايميل
واتمنى انك تبقى زائر مستمر


محمد
انا كنت فاكراك مش هترد على المدونة بتاعتى
لكن اسعدنى ردك كثيرا
بالنسبة لؤالك فانا رديت عليه عالايميل برضو
بس يارب تفهم شرحى
وارجو الا تغيب عن مدونتى كثيرا

aliaa said...

ايه
انت دايما بتكونى اول رد على اى بوست بنزله لكن المرة دى مش هحاسبك
بس برضو مازلت بسعد بردودك
شكرا ليكى ايه

مدونة كسبان said...

انا بعت ليكى ايميل
بخصوص رأيك فى الشعار
أشكرك

انا عندى اقتراح لمدونتك
فيه رد من ردودى على تغيير شكل التعليقات
وعلشان متتفتحش فى مربع تانى
وميبقاش لازم تكتب كلمه علشان تعلق
وده بيخلى التعليق بيبقى اسهل
يعنى بيشجع الناس انها تعلق اكتر

ردى هتلاقيه
فى موضوع
معلومات عن زائرين المدونة
فى أحد التعليقات