Monday, July 9, 2007

!!!! إلحقونىىىىىىى


اول ما بشوفه بتنطط من مكانى
بجرى بسرعة من ادامه
ويا إما تلاقينى فوق السرير
أو على الكرسى
او لزقت فى الحيطة
و قليل اوى لما تلاقينى على كتف اخويا ولا ابويا
وطبعا بصرخ
و بنادى على كل اللى حوليه

!!!! إلحقونىىىىىىىىىى


*
*
*
*

*

*

*

*

*

*

عنكبوووووووووت






بذمتكم لما بتشوفوا حشرة زى العنكبوت ولا الصرصار بتعملوا ايه ؟


انا بترعب بحس انى شوفت فيلم رعب


وانا بدوردلوقتى على عنكبوت لقيت صور كتيييييير اوى عنهم



مش عارفة مين اللى حطهم ؟ مين اللى قالبه طاوعه انه يعمل كده ؟


ويخض واحده زى غلبانة مرعوبة


والله وانا بجيب الصورة دى مكنتش قادرة ابصله



تخيلوا بقى حطاه عالمدونة بتاعتى كمان


وبقيت عاوزة أعيط لما شوفت الصورة دى



شكله بشع يا جماعة ولا انتوا ايه رايكم ؟

ولانى عاوزة اخد فيكم ثواب قولت اديكم معلومة عالسريع

انتوا تعرفوا ان بيت العنكبوت اسمه العُكدبة

وقال الدميري في حياة الحيوان الكبرى: العنبكوت: دويبة تنسج في الهواء وكنيته أبو خيثمة، وأبو قشعم، والأنثى أم قشعم وهي قصار الأرجل كبار العيون، للواحد ثمانية أرجل وست عيون.فإذا أراد صيد الذباب لطى بالأرض وسكن أطرافه وجمع نفسه ثم وثب على الذباب فلا يخطئه.

وقال: قال أفلاطون: أحرص الأشياء الذباب , وأقنع الأشياء العنكبوت فجعل الله رزق اقنع الأشياء في أحرص الأشياء فسبحان اللطيف الخبير.

وقال الجاحظ في كتاب الحيوان: ولد العنكبوت أعجب من الفروج الذي يخرج على الدنيا كاسباً كاسياً لأن ولد العنكبوت يقوي على النسيج ساعة يولد من غير تلقين ولا تعليم ويبيض وأول ما يولد دوداً صغيراً ثم يتغير ويصير عنكبوتاً وتكتمل صورته عند ثلاثة أيام.

ايه رايكم بقى فى المعلومات دى ؟

ايه ايه ؟ رايحين فين ؟

لسه فى تانى بس فى بوست جديد

وعليكم خير

يارب يعجبكم

10 comments:

مدونة كسبان said...

معاكى
ان انا نفسى احيانا بستغرب لما بخاف من بعض الحشرات الصغيره أو الزواحف مثلا
لكن دى مش موجوده عندنا فى مصر كتيير

حتى العناكب اللى موجوده دمها ظريف كده وصغيره ومبتعملش حاجه

aliaa said...

كسبان
بقى العناكب اللى عندنا دمها ظريف ؟
كفاية شكلها وهى اسود وعمالة تنط من مكان للتانى
هى فعلا مبتعملش حاجة بس برضو وحششششششششه ومرعبة

شكرا ليك يا كسبان على سرعة الرد

Unknown said...

لية كدة بس علياء الرعب دة انا بترعب من النملة تقومى تحطيلى عنكبوت على راى عادل امام انا يطلعلى اسد
عموما بعد الرعب الى انا فية برضة موضوع جميل ومعلومات هايلة

اسكندراني اوي said...

هههههههههههههههههههههههه

انتي عارفه ان في بعض انواع العناكب بيسموها الارمله السوداء
لانها بعد ما الذكر بيلقح البيض اانثى بتقتله
ههههههههههههه

معلش خلي بالك بقى لحسن يطله لك باليل

aliaa said...

ايه حبيبتى
انا مقصدش انى اخوفك مانا كمان بخاف بس قولت اكيد كتير مننا بيخاف من الحشرات دى فقولت اتكلم عنها
وعن شعورى الفظيع ناحيتها
وربنا يخليكى ده بس من ذوقك

aliaa said...

اسكندرانى اوى
حلوة اوى الارملة دى حتى دول فيهم ارامل ؟ بس هى السبب بقى فى الارامل متفكرش بقى تروح مكتب زواج تدور على عريس

انا بنام وانا خايفة اصلا انى اصحى الاقى حاجة زى دى جنبى
شكرا لردك يا اسكندرانى

Anonymous said...

انا فعلا بخاف منهم بس مش للدرجة دي وكمان الحشرات التانيه بقى اصلا انا بترعب منها لانى عندي حساسية ضد الحشرات لو حاجه منهم جت على جلدي يبقى ربنا يستر بقى على اللى هيحصل

nohamy said...

شكل عقلك الباطن بيحب العناكب
متنكريش

aliaa said...

على
العناكب بالنسبالى اخطر شئ فى الدنيا حاجة بجد مفزعة ليا ممكن يجيلى شكته قلبية لو شفت عنكبوت معدى من ادامى او مشى عليا من غير ماحس

وربنا معاك فى حكايةالحساسية دى
شكرا لردك

aliaa said...

تهامى
بقالك كتير مدخلتش مدونتى ولا شرفتها
بس انا فعلا مش بحب العناكب هحبها على ايه من جمالها يعنى
ديه حتى شكلها وحش اوىىىىىى

سعيدة يعودتك مرة تانية لمدونتى