Tuesday, August 7, 2007

أجمل هديتين


أنا فعلا سعيدة جدا لانى حصلت على هديتين فى يوم واحد من شخصيه واحده

وهى الاخت العزيزة والحبيبة آيه صاحبة مدونات البيت بيتك و حياتى فى سعادة الاخرين

وقد اهدتنى هدية جميييييييلة جدا فى مدونة البيت بيتك وكان طعمها حلو اوىىىىىى

لم اكن اتوقع ان يحتفل بى أحد بهذا الشكل ولم اتوقع ان تكون هذه هديتها بجد انا سعيدة جدا
اما الهدية التانية فكانت التاج اللى هجاوب عليه الآن

تابعوووووونى



اسم مدونتك

فتاه من القلب


لماذا اخترته؟..وماهى نيتك من وراء اختياره

انا اخترت الاسم ده لانى حبيت اتكلم من قلبى واقول كل الى فى نفسى

خاصة فى المواضيع اللى تخص بلدى واهلى وكل الناس


هل فكرت فى اغلاق مدونتك؟...وما السبب

فكرت .. لانى حسيت انى زهقت وانى بجلس كتير على الكمبيوتر

من غير ماستفيد من وقتى بالشكل السليم



صورتك فى المدونه...ورمزيتها

صورتى هى طفلة صغيرة ترتدى حجاب وهى بتعبر عن البراءة وجمال الروح

والطفولة الجميلة وبحس انها بتفكرنى بنفسى لانى زمان وانا صغيرة كنت احب انى البس

خمار الصلاه وكان نفسى اتصور بيه لكن للاسف كبرت من غير ماتصور بيه وانا بصلى

فعجبتنى الصورة دى وشدتنى وحطيتها لتعبر عما بداخلى



لم دخلت عالم التدوين من الأساس


انا اولا عرفته من زميل كنت بلاقيه يكتب مواضيع كتير وحاجات حلوة وباسلوب جميل

وكمان فكرت انى خريجة اعلام ولازم اكتب واعبر واعود نفسى على الكتابة ففكرت ان يكون ليا مدونة خاصة اعبر فيها
عن راى واعرف راى غيرى واتناقش مع قراء المدونة



جمله قيلت لك فى وصف مدونتك


هى كلمة جميلة وتكفينى هذه الكلمة والله لتغمرنى السعادة



التعليقات بالنبسة لك...ما أهميتها


مهمه جدا لانها بتحسسنى بمدى اهمية الموضوع اللى كتبته

وبتعرفنى براى الغير وان كان راى صح وتفكيرى صح ولا لا



أحلى بوست كتبته...ضع اللينك ثم اذكر لماذا؟

هو دعوة عامة .... لحفلة النجاح






أفضل مدونه قرأتها

والله فى اكثر من مدونة وهكتبهم كلهم

فى مدونة بحبها كتيير اوى لانها بتتكلم صح وهى مذكرات شابه

وبرضو حياتى فى سعادة الاخرين لان فيها قصص روعة وليها معنى كبير

مدونة تانية وهى اسكندرانى اوى لانى بحس فيها انى فى اسكندرية

مدونة تالتة وهى جدو لان بشوف فيها خبرات كبيرة وجد عسل بجد كنت بدور عليه

مدونة خواطر علياء لأنها عجبتنى جدا وجميلة فعلا وبتبين مشاعر صاحبتها الرقيقة


حد قل أدبه فى التعليق..ايه رد فعلك؟؟

لا محصلش قبل كده وان كانت مش قلة ادب لكن الاسلوب فى الكلام بس مش حلو

وكان رد فعلى انى رديت عليه بادب لكن ممسحتش رده لان رده مكنش وحش لدرجة انى امسحه


أسوأ مدونة

مش هقول اسمها


أسوأ بوست؟...أسوأ مدون

هو رضاعة الحلاليف وأسوأ مدون برضو مش هقول


انت سعيد؟

الحمدلله راضيه بما قسمه الله لى


لو اجتمعت انت وحسنى مبارك فى غرفه واحده

هقوله ليه بتقتل احلام الشباب؟ افتح المصانع اللى اتقفلت بتاعت الغزل وخلينا احنا اللى نعمل

حاجتنا بادينا ونبقى زى الصين ... ليه تخلينا زى الشحاذين بنأخد البواقى من أمريكا وغيرها

ونضيع شبابنا وبعدين نقول مشكلنا كترت ... نفسى تفكر صح


لو معاك مليون ونص مليون هاتعمل بيهم ايه

لو ملكى انا مش ملك حد تانى هشوف الناس اللى اعرفهم ومحتاجين واساعدهم حتى لو هياخدوا

المليون ويسيبولى نص مش مهم والباقى اشوف اهلى عاوزين ايه بس



بتحب البنات

جداااااااا اكتر من الصبيان


مسلم

الحمدلله


من أكتر شخصيه ماتقدرش تستغنى عنها وليه؟؟

عائلتى كلها مقدرش استغنى عنها لان كل واحد فيهم ليه دور فى حياتى


ايه أكتر موقف محرج اتعرضت ليه فى حياتك؟..واتصرفت ازاى؟؟

اللى فكراه انى كنت راكبه اتوبيس من الاخضر وكان زحمة جدا وانا واقفه بجوار السواق

والرجالة اعدين وعمالين يبصولى ولا واحد منهم اتحرك عشان اعد وبعدين السواق ماشى بسرعة

جنوووونية وفجأة كان هيخبط فى الكوبرى فوق فجأة روحت انا بقى بشطرتى لانى مش عارفة اقف روحت واقعة

على عجلة القيادة ايوة ادام السواق معرفش ازاى ... وطبعا تصرفى ان وشى احمر وبرضو محدش من الرجالة فام

!!!! وعجبى


ايه الأمنيه اللى بتدعى ربنا دايما انه يحققهالك

انى اقدر اساعد الناس واللى يحتاجنى ويطلب منى مساعدتى اساعده

وانى اتزوج انسان صالح يدخلنى الجنة وادخله الجنة


امررة لمين لمين لمين


و اسكندرانى فى الغربة بالرغم انه مجابليش هديتى بس يلا

خلينى انا الاحسن
وطبعا جاءت لى هدايا كثيييييرة من ناس اخرى غير آيه وهو اسكندرانى اوى
وارسلها لى على الميل وأيضا ناس اخرى بعتتلى صناديق بيبسى
وفى ناس بقى طلبت منى انى ابعتلها انا صناديق البيبسى
يلا بالهنا والشفا

19 comments:

Anonymous said...

كلامك جميييييييييل اوى ياعلياء بس لو مكانك بجد ومع حسنى مبارك فى غرفة واحده كنت اكيد اتهورت وقتلته ربنا يصبرنا والله على ماابتلانا
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
وربنا يهدينا ويهديهم

شكرا كتير موضوعك جميل ويدل على وفائك لاصحابك

اسكندراني اوي said...

ايه ده ايه ده ايه ده
انا اسمي مكتوببببببببببب

يا كزوفي يا كوزووووفي

اولا اشكرك على انك افتكرتيني دا شرف عظيم ليا جدا
ثانيا ماهو تقريبا اغسطس دا موسم التاجات زي ماهو موسم الاجازات في ايطاليا ههههههههههههه

تحياتي ليكي

قلب أبيــض said...

السلام عليكم
مدونتك جميلة للاسف اول مرة اشوفها ولا ادخلها قبل كدة
اما عن الموقف اللى حصلك
فما تحكميش على الرجالة كلهم كدة فيهم ناس جدعان اووى
وربنا يخلى لنا ريسنا وحبيبنا الله ....!
يلا مش عاوزين كلام كتير
سلام عليكم

حــكــايــة said...

اجاباتك جميلة يا علياء
خلتنى اشوف شخصية طيبة , رقيقة , تفكيرها جميل و روحها حلوة

و ميرسى على تمرير التاج ليا
اول تاج هيقع حظه فى مدونتى من الرقيقة لولا :)

aliaa said...

ايها المجهول
خلاص انا عرفتك خلالاص
يا جماعة دى شيماء اختى هى اللى كانت دايما ترد باسم مجهول
بس اكتشفتها من رد ليها
علاعموم انا سعيييييييدة جدا بردودك يا شيمو يا حبيبتى
وربنا يخليكى ليا وميحرمنيش منك ولامن ردك

وخلى كلامك خفيف عليهم

aliaa said...

اسكندرانى اوى
ماشاء الله عليك متابع مدونتى وده شرف كبييييييير ليا
ثانيا بقى انت طبعا اد المقام امال انا بذكر مدونتك ليه؟

aliaa said...

قلب ابيض
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مرحبا بيك فى مدونتى المتواضعة وتشرف وتنور تانى وتالت ومليون
ماهو فيه ناس جدعان بس قليليين اوى
قليل اوى لما بلاقى حد قام لامى مع انى بقوم للكبار كلهم والله بلا استثناء

وعليكم السلام ورحمة الله
ويامرحب بيك مرة تانية
سلامى ليك

aliaa said...

حكاية
ربنا يخليكى على كلامك الجميل ده
والله انا ماستحقش كل الكلام ده
والله انا انسانة عادية جدا
بس انتى اللى جميله وطيبة عشان كده شايفانى كويسة وطيبة

وعاوزة اشوف الردود بتاعتك بقى
سلامى ليكى

Unknown said...

معلشى اتاخرت عليكى فى الرد اعمل اية للنت بس الشركة كل شوية تفصلة
اخلص من تصليح الجهاز ملا قيش نت
المهم
اجابات جميلة
بس موقف الاتوبيس دة
ربنا يكون فى عونك فية بجد موقف محرج لو حصلى كنت نزلت وسيبت الاتوبيس

اسكندراني في الغربة said...

في اتنين في تنزانيا لسة معرفوش اني مجبتش الهدية
:)

طبعا انتي الأحسن و الاكرم كمان
---------
كل دة حتقولية لي بابا حسني
هما اصلان حيسبوكي تكملي اول جملتين
------------
ربنا يوفقك للي بتتمنية

aliaa said...

ايويه
ولا يهمك يا ستى ربنا يهديلك الجهاز ويهدى الشركة
والموقف ده لن انساه عمرىىىىى
بس انا مكنتش اقدر انزل لانى كنت راحة مكان معرفهوش وركباه بالعافية لانى معرفش غيره يروح المكان اللى كنت ريحاه وكنت مضطرة
سلامى ليكى

aliaa said...

اسكندرانى فى الغربة
لسه فى اتنين مسمعوش؟
انا صوتى اتنبح خلاص نقول تانى
اسكندرانى فى الغربة مجابليييييييش هدية
بس هتجبلى الهدية برضو ولن اتنازل

ان شاء الله ربنا يقدرنى ابقى اقول كل ده لبابا حسنى وهقوله يابنى ماهم لما هيجوا ياخدونى عقبال مايخرجونى اكون قلتهم

وربنا يتقبل منك
ويحقق لى امنياتى

سعيدة بردك

الايـــــــــــــام said...

كلامك جميل ونابع من القلب
بس ليس كل ما يتمنه المرء يتحقق
وربنا يكون فى عون الناس
وادعوكى لزياه مدونتى

aliaa said...

الايام
اشكرك على ردك
وكلامك انتى الجميل
والله قادر على ان يحقق للمرء مايريده ان اتقاه
وقد زروت مدونتك
سلامى ليكى

الايـــــــــــــام said...

شكرا على زيرتك المدونه وميرسى على كلامك الجميل
وانا شاب ويشرفنى اننا نتعرف ونكون اصدقاء

aliaa said...

الايام
اهلا بيك مرة تانية
ولا شكر على وااااااااجب
ويسعدنى ان ارى ردودك

klmat said...

ماشاء الله عليكى وعلى اجابتك
خصوصا كلامك لحسنى مبارك
بارك الله فيكى
تحياتى وسلامى

aliaa said...

klmat
فينك؟
وحشتينا ووحشتى مدونتى
وشكرا على كلامك
وربنا يبارك فيكى انتى
شكرا ليكى
سلام

klmat said...

علياء
اجابتك جميله وبتدل
على شخصيه خيره وفيها صدق
انا نسيت اشكرك جدا جدا
على التاج
ده شسرف كبير يا لولو
تحياتى وسلامى